La següent proposta parla de l'organització de l'aula en grups cooperatius. Que
els alumnes d'una classe estiguin asseguts en grups permet poder
realitzar moltes activitats de cooperació entre ells. A més, treballar en petits grups no
fomenta la competitivitat entre cadascun d’ells, sinó que facilita
que cada grup tengui el seu ritme de feina sense establir
comparacions amb la resta.
Personalment
crec que el fet que s’asseguin d’aquesta forma afavoreix molt
en els resultats de les feines que realitzen en grup, ja que sempre
són més completes que si les realitzassin de forma individual. Tot
i que també s’ha d’anar amb compte i assegurar-se de què tots els
nins del grup treballin i vagin progressant, cadascun dins de les
seves possibilitats.
També
és important tenir amb compte les persones que formen part de cada
grup. A la meva aula, per exemple, a cada taula trobam un nin que es
desenvolupa bé en l’àmbit escolar, i un altre, que pel contrari,
té més dificultats. La idea és que entre el treball entre iguals,
el que té més facilitats ajudi al que en té menys.
Però
tornam al mateix d’abans, s’ha d’anar amb compte que el nin més
brillant no intenti assignar-se el paper de líder i vulgui passar
sobre la resta. Una forma que proposen Anguita et al (2000) per tal
d’evitar aquestes situacions seria establir una sèrie de normes
per poder regular el repartiment de les tasques.
Centrats en els alumnes amb necessitats educatives, el treball en grups cooperatius, els hi permet desenvolupar el seu potencial i contribuir al del seus companys. El fet de treballar en grup també els hi ajuda a ells, ja que moltes vegades aprenen més dels companys que del mateix mestre. Així, podem afirmar que la motivació de treballar en grups cooperatius beneficia de forma significativa a aquests nins.
Per
acabar, m'agradaria destacar l’afirmació que fan Johnson,
Johnson,& Holubec, E.J. (1999) sobre l’objectiu dels grups
d’aprenentatge:
“El
propòsit dels grups d'aprenentatge cooperatiu és enfortir a cada
membre individual, és a dir, que els alumnes aprenen junts per poder
després exercir-se millor com a individus.”

No hay comentarios:
Publicar un comentario