El
treball que hem realitzat per a l'assignatura a la qual va dedicada
el bloc, tractava sobre les DEAs.
A
continuació està explicada la nostra proposta didàctica per
treballar a l'aula si tenim algun nin amb dislèxia. Són tan
inclusius que no requereixen cap tipus d'adaptació, i per això
també serien aplicables a grups sense alumnes amb necessitats:
Racó
de memòria: El que es pretén treballar a aquest racó és la
memòria a curt termini. Ho plantejarem mitjançant jocs, per fer que
siguin més atractives i els alumnes es motivin.
- Memory: Aquesta activitat consistirà a fer parelles de paraules o d'imatges. Hauran d'ajuntar una carta on aparegui una imatge i una altra amb el nom d'aquesta. Hi haurà una segona versió on hauran d'unir imatges amb frases que expliquin el que està ocorrent a la imatge.
- Recorda l'ordre: La segona activitat del racó consistirà en què els alumnes hauran de recordar la seqüència en que apareixen les paraules, les hauran de dictar de forma oral. Farem el mateix fent servir imatges. D'aquesta manera ja hauran de pensar per relacionar la imatge amb el seu nom.
Racó
d'escriptura: L'objectiu d'aquest racó serà practicar la part
de l'escriptura. Ens centrarem en les grafies i en la relació entre
fonema-lletra.
- Creació de paraules amb xapes: El que volem practicar aquí és la creació de paraules fent ús d'un material manipulatiu com són les xapes. Aquestes xapes tindran escrita una lletra dedins, i el que hauran de fer és crear el màxim de paraules possibles durant el temps que romanguin al racó; després faran el mateix però utilitzant les xapes de síl·labes.
- Què ocorre aquí?: Cada nin trobarà una fitxa amb una imatge i haurà d' explicar que està passant. A un nin amb dislèxia li podrem posar algunes pistes que facilitin l'escriptura.
Racó
de lectura: Aquest serà el racó on es practiqui la
lectura. Ho farem utilitzant textos sempre realistes i funcionals.
- Endevinalles, embarbussaments, receptes i notícies. Hem seleccionat aquests tipus de textos, ja que creiem que són textos funcionals i que es poden adaptar perfectament al moment que els vulguem treballar. L'activitat serà lliure, és a dir, cada nin podrà triar el text que vulgui treballar. Cada text tindrà una forma diferent de treballar la seva comprensió. Per exemple, a la recepta, haurem d'encerclar les paraules que siguin ingredients, entre d'altres. El que haurem de fer amb la notícia, és llegir els fets i ordenar-los segons en l'ordre que han ocorregut.
- Relacionar imatges amb el text. Aquesta segona activitat serà treballada mitjançant les imatges de diaris, revistes i d'altres mitjans de comunicació amb suport visual. A un costat tindrem imatges i a l'altre estaran els seus peus de fotografia retallats. Els nins hauran de trobar els peus de foto que corresponen a cada imatge, i aferrar les dues parts a una cartolina.
Racó
d'escoltar i parlar: Treballarem la part oral i la part d'escolta
a un mateix racó.
- Recordes el que has escoltat? Treballarem a aquesta activitat la capacitat d'escolta i el nivell d'atenció. Els hi contarem una història que ells coneguin i després entre tots ho hauran d'anar narrant, intentant recordar el que han sentit prèviament. La mestra supervisarà aquesta activitat en tot moment i la dirigirà.
- Què faries? Dins d'una bossa ficarem papers amb diferents situacions escrites. Per parelles hauran de treure un paper i tindran uns minuts per preparar un petit diàleg que després hauran de representar. Faran una primera part preparada i una segona on la mestra intervindrà i farà un petit canvi a la situació i els nins hauran de tenir capacitat de reacció, i saber improvisar el que diran.
No hay comentarios:
Publicar un comentario